Udtrykket ‘nærmeste udviklingszone’ er et redskab man benytter i forbindelse med læringsprocesser.
Her kan du læse lidt mere om, hvad det er, og hvordan man benytter sig at dette pædagogiske læringsredskab.
Hvad er nærmeste udviklingszone?
- Lev Vygotskij, som var en russisk psykolog, har udviklet en teorien om trinvis læring, der taler om “nærmeste udviklingszone”. Det er her, udtrykket stammer fra
- Det er et populært redskab i læreprocesser og pædagogik, der kan bruges af lærere, undervisere og pædagoger
- Det handler om trinvis indlæring
- Den ‘nærmeste udviklingszone’ er det nærmeste sted, barnet kan flyttes hen på det tidspunkt, barnet er lige nu i sin udvikling.
Det kan forklares således
- Nogen opgaver kan barnet løse på egen hånd – det kalder man tryghedszonen. Det er dét, barnet allerede kan
- Udenfor findes udviklingszonen – de ting, barnet kan og har lyst til at lære med vejledning. Dette er “nærmeste udviklingszone”.
- Udenfor udviklingszonen findes utryghedszonen – disse ting har barnet ikke lyst til at lære.
Hvordan bruger man nærmeste udviklingszone som redskab?
- Se på, hvad barnet kan klare alene
- Med andre ord, tag udgangspunkt i det sted, hvor barnet er lige nu
- Vis barnet det næste trin frem mod målet – det er at vise “nærmeste udviklingszone”
- Stil dig selv spørgsmålet “hvad er det næste, barnet skal lære?”
- Hjælp og støt barnet i at udføre dette “næste trin”, men gør det ikke for barnet.
- Barnet skal gøre næste trin selv.
Hvad er nærmeste udviklingszone – helt kort
Nærmste udviklingszone betyder at man lærer barnet det næste, nærmeste trin barnet kan tage for at lære noget nyt.